وب سایت رسمی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان البرز

کرج - میدان توحید - بلوار امام زاده حسن - مصلی کرج

مسجد تراز، مومن تراز می‌سازد

  • ۵۰۲
مسجد تراز، مومن تراز می‌سازد

هجدهمین اجلاس روز جهانی مسجد به صورت ویدئو کنفرانس با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین حاج علی‌اکبری برگزار شد.

 

به گزارش پایگاه مرکز رسیدگی به امور مساجد استان البرز، این نشست صبح چهارشنبه ۲۹ مرداد ۹۹ در آستانه روز جهانی مسجد، از طریق کنفرانس تصویری برای مدیران و اعضای شورای نواحی ۱۸ گانه مرکز رسیدگی به امور مساجد، برگزار شد.

 

احیای مساجد و ارزش‌های انقلاب از برکات مکتب اباعبدالله(علیه السلام) است

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری در این مراسم با بیان اینکه با فرارسیدن واپسین روزهای ماه پربرکت ذیحجه بوی محرم، حسینیه و یا اباعبدالله (علیه السلام) به مشام می رسد. قرار گرفتن در خیمة الحسین (علیه السلام)، قرار گرفتن در مرکز امید است. همچنان که اباعبدالله (علیه السلام) همه جا و در همه شرایط به خصوص در شرایط سخت به فریاد می رسند، امید داریم در شرایط کنونی نیز فریادرس ما باشند.

 

وی افزود: ما هر چه داریم از اباعبدالله الحسین (علیه السلام) داریم. نهضت معاصر، انقلاب اسلامی، احیای مساجد و ارزش‌های انقلاب از برکت اباعبدالله (علیه السلام) است.

 

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با بیان این که؛ امام حسین(علیه السلام) در ماجرای دفاع مقدس و فتنه های پس از انقلاب، یاریگر و نجات بخش ما بود، عنوان کرد: در فتنه ۸۸ حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) کشور را از شرایط غبارآلود و پیچیده آن روزها نجات داد. امیدواریم در شرایط کنونی که با بیماری کرونا سر و کار داریم، نیز به داد ما برسد.

 

بهترین مراسم روز جهانی مسجد، دیدار  ائمه جماعات با رهبر انقلاب بود

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری همچنین از درگذشتگان خدمتگزار مساجد و شهدای مسجدی و شهید سردار سلیمانی یاد کرد و گفت: یکی از خاطره انگیزترین مراسم روز جهانی مراسمی بود که در سال ۹۶ با حضور سردار شهید سلیمانی برگزار شد. آن تعبیر زیبایی که از پرده خوانی لحظه اسارت شهید حججی بیان داشتند و با آن سخنانی که درباره حفاظت از پل، در شرایط جنگی توسط فرمانده و تعمیم آن به ائمه جماعات و امامت مسجد داشتند، مراسم خاطره‌انگیزی را ساختند.
 
 
وی همچنین بهترین خاطره برگزاری روز جهانی مسجد را مراسمی دانست که ائمه جماعات به محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی رسیدند و گفت: سخنان رهبر انقلاب مدظله العالی در آن روز به یاد ماندنی، نقشه راه و الگویی برای ائمه جماعات و ادامه کار مرکز رسیدگی به امور مساجد شد. 

 

ایشان همچنین از زحمات الله مهدوی‌کنی و آیت‌الله انواری در تاسیس مرکز رسیدگی به امور مساجد و همچنین روسای بعدی این مرکز تشکر کرد و گفت: خدا را شاکریم که در مجموعه‌ای خدمت می‌کنیم که  عالمان بزرگواریآن را بنا نهادند.

 

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور افزود مرحوم آیت الله انواری و مرحوم آیت الله مهدوی کنی دارای وجوه مشترکی بودند، که این وجوه مشترک در درجه اول وفاداری به امام و رهبری بود و پس از آن مجاهدت در همه عمر. هر دو آن عزیزان دارای شخصیتی زلال و باصفا بودند.

 

 حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری همچنین با گرامیداشت یاد مرحوم آیت‌الله تسخیری که دیروز به دیار حق شتافت، گفت: ایشان در سال های گذشته در برگزاری روز جهانی مسجد کمک‌های شایانی به این مرکز داشتند. 

 

وی افزود: مرحوم آیت الله تسخیری در خارج از مرزهای کشور ما چهره شناخته شده‌ای بودند. ایشان از شاگردان شهید آیت الله محمد باقر صدر بودند. علمای جهان اسلام با ایشان آشنا بوده و برای ایشان جایگاه خاصی قائل بودند.

 

 شیوه مرکز رسیدگی به امور مساجد مورد تایید رهبر معظم انقلاب است

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در ادامه با اشاره به سنگینی وظیفه مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: یک مجموعه وقتی می تواند خروجی و برون داد مناسبی داشته باشد که اتحاد راهبردی، برنامه ای و اتحاد در نوع نگاه و الفت قلبی داشته باشد.

 

وی افزود: وقتی اینها در کنار یکدیگر در یک مجموعه وجود داشته باشد، خداوند متعال برکات بی کرانی به آن اعطا خواهد کرد.

 

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری اظهار داشت: اولین جایی که باید نماد چنین الفت و اتحادی باشد نهادی است که با مسجد ارتباط دارد. زیرا از خانه خدا یک جامعه به توحید کلمه می رسد.

 

رئیس سابق مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: یکی از افتخارات این مرکز عنایت و توجه ویژه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به آن است. این موضوع، یک سرمایه عظیم برای این مرکز محسوب می‌شود. مرکز رسیدگی به امور مساجد با داشتن چنین سرمایه ای باید به خوبی بدرخشد و مسئولیت خود را سنگین احساس کند.

 

وی افزود: با قدرشناسی از آن، شرط انتساب به ناحیه امامت و ولایت و این موضوع قدسی که مسجد است و سرمایه‌ای که بزرگان ما با آن اخلاق، صفا و مجاهدت فراوان برای ما به یادگار گذاشتند، این نعمتی که هم اکنون در اختیار این مرکز قرار دارد، در عین اینکه مسئولیت سنگینی دارد، باید بدرخشد.

 

رئیس سابق مرکز رسیدگی به امور مساجد ادامه داد: خصوصیات این تجارب این است که؛ هم مبتنی بر اصول و قواعد است و هم آنچه که اکنون در دسترس است از تجربه بشری در نوع برنامه‌ریزی بهره برده است.

 

وی افزود: این گنج قیمتی مورد تایید و امضاء رهبر عزیزمان قرار گرفته است و مهم این است که ایشان این شیوه را پسندیده اند.

 

مسجد زیربنای یک مومن تراز را می‌سازد

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری در ادامه مراسم با اشاره به آیه 112 سوره توبه گفت: خداوند در این آیه می‌فرماید: «التَّائِبُونَ الْعَابِدُونَ الْحَامِدُونَ السَّائِحُونَ الرَّاکِعُونَ السَّاجِدُونَ الْآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّاهُونَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَالْحَافِظُونَ لِحُدُودِ اللَّهِ ۗ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِینَ». اینها مولفه‌های اصلی یک شخصیت مسجدی است. یعنی کارکرد مسجد، باید در نهایت به تربیت یک انسان مومن طراز بیانجامد. مسجد طراز، تحویل دهنده مومن طراز اسلامی است.

 

وی افزود: این آیه خصوصیات مومن طراز را رسم می‌کند. در این آیه به خوبی ذکر شده است. التَّائِبُونَ الْعَابِدُونَ الْحَامِدُونَ السَّائِحُونَ الرَّاکِعُونَ السَّاجِدُونَ، که همه این ها فهرست خصال مسجدی ها است. هم جهات فردی و هم جهات اجتماعی که از توبه شروع شده و به حافظون حدود الله می‌رسد. در واقع عرصه حدود اجتماعی مومن را معرفی کرده که زیرساخت‌های آن نیز فقط توسط مسجد ساخته می‌شود. زیرساخت‌های شخصیت یک مومن، سه تجلی اجتماعی دارد که شامل امر به معروف، نهی از منکر و حفظ حدود الهی می‌شود.

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.