وب سایت رسمی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان البرز

کرج - میدان توحید - بلوار امام زاده حسن - مصلی کرج

مسجد مقر فرماندهی فرهنگی محله

  • ۳۷۰
مسجد مقر فرماندهی فرهنگی محله

برای اینکه اولا هماهنگی میان برنامه‌های فرهنگی این مراکز با مسجد ایجاد شود و ثانیا در دراز مدت مسجد و امام جماعت نقش پررنگ‌تری در هدایت برنامه‌های فرهنگی این مراکز پیدا کند خوب است که با هماهنگی مسئولین شورای فرهنگی محله در مسجد تشکیل شود.


به گزارش روابط عمومی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان البرز؛  هر بخش از جامعه برای مدیریت بهتر خود لازم دارد تا یک مقر فرماندهی داشته باشد، مقری فرهنگی که ظرفیت ها و امکانات موجود را بشناسد و به ساماندهی آن کمک نماید. مسجد می‌تواند به عنوان قطب فرهنگی جامعه، مقری باشد برای حضور همه نهادهای فرهنگی اجتماعی تا با همیاری آنها برای آینده تمدن اسلامی برنامه‌ریزی و اقدام نماید:

 

ایده: قرار دادن مسجد به عنوان مقر فرماندهی فرهنگی محله

 

مشروح ایده

درون هر محله، مجموعه از ارگان‌های مذهبی و فرهنگی حضور دارند که هر کدام در عرصه‌ای مشغول فعالیت هستند. ورزشگاه، فرهنگسرا، مهد کودک، کتابخانه عمومی، مدرسه، و حتی دانشگاه. مطمئنا برای ارتباط این بخش‌ها با همدیگر و توازن قوا و جلوگیری از موازی کاری، لازم است ساماندهی برای این مراکز وجود داشته باشد.

برای اینکه اولا هماهنگی میان برنامه‌های فرهنگی این مراکز با مسجد ایجاد شود و ثانیا در دراز مدت مسجد و امام جماعت نقش پررنگ‌تری در هدایت برنامه‌های فرهنگی این مراکز پیدا کند خوب است که با هماهنگی مسئولین شورای فرهنگی محله در مسجد تشکیل شود و با برگزاری جلسات منظم دوره‌ای در مسجد پیرامون برنامه‌های فرهنگی مراکز مذکور بحث و بررسی شود و از این طریق کانالی برای اعمال برنامه‌های فرهنگی مساجد در مراکز یادشده باز شود.

 

بایدها و نبایدها

تشکیل شورایی از فعالان فرهنگی شهر و روستا در مسجد جهت برگزاری جلسات هماهنگی

نظارت امام جماعت بر تصمیمات شواری فرهنگی و مراحل تقسیم کار و اجرای برنامه‌های مصوب

پرهیز از طرح و بحث مسائل تفرقه‌انگیز و یا هر گونه تک‌روی در اجرای برنامه‌ها

 

زینت‌ها و مستحبات

نوشتن تقویم فرهنگی مشترک بین مسجد و دیگر نهادهای فرهنگی

اجرایی شدن برنامه های فرهنگی در مسجد به عنوان قطب فرهنگی

 

دستاوردهای ایده

محوریت یافتن مسجد در محله و شهر به عنوان قطب فرهنگی-اجتماعی

محوریت یافتن مسجد در تصمیم‌گیری‌های فرهنگی شهر و روستا

جهت‌گیری مناسب ارگان‌های فرهنگی ذیل نظارت مسجد

 

پشتوانه نظری

مقام معظم رهبری(دامت برکاته):

"من سفارش می‌کنم که کانون‌هاى فرهنگى- هنرى مساجد را فراموش نکنید؛ البته با همکارى بسیج... روحانى مسجد ...با همکارى بسیج، این کانون‌هاى فرهنگى- هنرى مساجد را مؤثر کنید، برایش کار کنید. بنشینید فکر کنید، مطالعه کنید و سخنى که متناسب با نیاز آن جوانى است که آنجا حضور پیدا می‌کند، فراهم کنید".

در دیدار علما و روحانیون خراسان شمالى،19/07/1391

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.