وب سایت رسمی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان البرز

کرج - میدان توحید - بلوار امام زاده حسن - مصلی کرج

جایگاه مساجد در نظام اسلامی از منظر قرآن

  • ۵۰۶
جایگاه مساجد در نظام اسلامی از منظر قرآن

مسجد اسم مکان از ريشه ثلاثي مجرد «سجد» مي‌باشد، بر اساس آيات قرآني ريشه در همه اديان الهي و تعاليم انبيا دارد، اما نقطه اوج قداست مسجد به صورت خاص همزمان با ورود پيامبر اکرم9 به مدينه و ساخت مسجد قبا در بيرون آن شهر است. از آن زمان تا کنون مساجد در کنار عبادات عباد الرحمن محلي براي مسائل سياسي، اجتماعي و فرهنگي جوامع مختلف بوده که حضور نبي اکرم  و ائمه هدي، مخصوصاً حضرت علي بن ابيطالب علیه السلام براي حلّ و فصل دعاوي و مشکلات فردي و اجتماعي مردم و حتي تفهيم و بسيج مردم براي اعزام به غزوات و سريات شاهدي بر نقش اجتماعي مساجد مي‌باشد.

از گذشته‌هاي دور مي‌گذرم که چگونه مسجد و امام مسجد در حوادث روزگار مأمن و ملجأ مردم بوده‌اند و به دوره اخير مي‌پردازم که مساجد سراسر کشور اسلامي ما با توجه به زنجيره نيرومندي که به خاطر حضور روحانيت مبارز و متدين در مساجد و برگزاري مناسبت‌هاي خاص، مبارزه با رژيم دين گريز پهلوي به بدنه جامعه گسترش مي‌داند.

همين جا خوب است که خاطره‌اي را يادآوري نمايم که نشان از جايگاه مسجد در ميان مسلمانان براي مبارزه عليه بيگانگان است. اوايل انقلاب اسلامي، آقاي شعلال، يکي از مبارزين الجزايري که سابقه سال‌ها مبارزه با استعمارگري فرانسه داشت، به ايران آمده بود و در مسجد آيت الله طالقاني در يک سخنراني درباره اهميت مسجد گفت: «وقتي فرانسوي‌ها کشور ما را اشغال و مستمره کردند، همه مظاهري را که سرمايه جهاد ما بود، از بين بردند و ما جز مساجد جايي را براي هدايت و مبارزه نداشتيم».

وي سخنان ناصحانه‌اي داشت، تأ کيد مي‌کرد که با مساجد مي‌توانيد بر همه مشکلات فائق شويد. سخنانش براي ما که سال‌هاي سال در مساجد، تکايا و منابر با مردم صحبت مي‌کرديم، براي ادامه راه نيز ملموس بود.

البته بايد به اين نکته تأسف بار نيز اشاره کنيم که به ادّله مختلف نتوانستيم براي سخت افزاري و نرم افرازي مساجد برنامه ريزي نماييم و وجود 30 هزار مسجد بدون امام جماعت و مقايسه مساجد ايران با مساجد کشوري که لائيک بودنش، شهره عام و خاص و حتي سياست رسمي است، اين تأسف را بيشتر مي‌نمايد.

در کنار اين نکات تأسف بار، وجود روحانيت عالم و آگاه و طلبه‌هاي فاضل در حوزه‌هاي علميه و تدوين سياست‌هاي کلي مربوط به امور فرهنگ، به ويژه درباره مساجد که در بخش پاياني همين مجموعه آمده، در کنار مردم متديني که ايران اسلامي در دامان خويش دارد، نويد آينده‌اي را مي‌دهد که مساجد ايران اسلامي به همان جايگاهي که قرآن کريم در لابلاي آيات فراوان خويش براي مسجد ترسيم کرده است، برسند. البته نبايد فراموش کنيم که سرمايه‌هاي مادي و معنوي و ظرفيت‌هاي بالقوه نياز به برنامه‌هاي جامع اجراي در همه ابعاد دارند...

برای دانلود مطلب بالا بر روی تصویر زیر کلیک کنید

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.