وب سایت رسمی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان البرز

کرج - میدان توحید - بلوار امام زاده حسن - مصلی کرج

باید اداره امور مساجد به ائمه جماعت واگذار شود

  • ۲۹۵
باید اداره امور مساجد به ائمه جماعت واگذار شود
آیت‌الله سیدمحمدمهدی حسینی همدانی در طی مراسمی، اظهار داشتند: مساجد جایگاه ویژه و حساسی در نظام دینی دارد. وی با بیان اینکه باید از مادیات که حجاب روح ما هستند انقطاع کرد، افزود: مساجد یکی از مهم‌ترین مراکز و ارکان جامعه به شمار می‌آیند. امام جمعه کرج با تاکید بر اینکه مساجد مرکز جامعه اسلامی و به طور کلی مهم‌ترین رکن در نظام اسلامی است،

خاطرنشان کرد: مساجد مرکز جامعه‌سازی، فرهنگ‌سازی و تمدن سازی جامعه است. آیت‌الله حسینی همدانی با اشاره به اینکه پیامبر اکرم(ص) با ورود به شهر مدینه در نخستین اقدام خود بنیان مسجد قبا را پایه‌گذاری کرد و جامعه حول مسجد شکل گرفت، تصریح کرد: مسجد ریشه در فرهنگ، دین و معارف دارد. نماینده‌ ولی‌فقیه در البرز با بیان اینکه تمدن در حول مساجد شکل گرفت، گفت: مساجد در مباحث و زمینه‌های مختلف فکری، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و عاطفی تاثیرگذار هستند. وی با اشاره به اینکه باید همه امور با برنامه‌ریزی و دقیق اجرا و عملی شود، افزود: باید آمایش سرزمین صورت بگیرد و بستری که باید مورد توجه قرار گیرد آماده و دیده شود. رئیس شورای سیاست‌گذاری مساجد البرز با بیان اینکه اگر امور با برنامه و دقیق پیش نرود با بروز کمترین مشکل به دردسر می‌افتیم، گفت: اگر جامعه‌ای رشد پیدا کند این مهم بیانگر فعالیت خوب علمای آن منقطه است. نماینده ولی‌فقیه در البرز با اشاره به اینکه در سطح استان البرز هزار و 9 مسجد وجود دارد که این آمار به غیر از مساجد روستایی است، بیان کرد: تنها در بیش از 600 مسجد استان امام راتب وجود دارد به همین منظور حوزه‌های علمیه باید نسبت به تربیت علما و روحانیون اهتمام بیشتری داشته باشند. آیت‌الله حسینی همدانی با بیان اینکه مساجد مرکز انجام امور علمی نیز است، اظهار داشت: مدیریت همه امور مساجد برعهده امام جماعت و امام مسجد است همه امورات مسجد باید تحت نظر صریح و دقیق امام مسجد انجام گیرد. امام جمعه کرج با تاکید بر اینکه امام مسجد را مدیر مسجد می‌دانم نه تنها امام جماعت، خاطرنشان کرد: اگر مدیریت کار فرهنگی به دست " علما " باشد با این احتساب مرکز و پایگاه کار فرهنگی مساجد هستند.


نماینده ولی‌فقیه در البرز با بیان اینکه باید مساجد را مرکز عالم دانست، گفت: بزرگترین کارکرد مسجد انجام فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی بود که مسجد نبی و مسجد الحرام دو مرکز مهم انجام این امور است. آیت‌الله حسینی همدانی با بیان اینکه تنها مرکزی که مسائل دینی را توسعه ‌می‌دهد مساجد با مدیریت امام مساجد است، تصریح کرد: مسجد در بازسازی فرهنگ عمومی جامعه و حتی تشریح سبک زندگی اسلامی در جامعه نقش اساسی دارد. رئیس شورای سیاست‌گذاری مساجد البرز با تاکید بر اینکه با برگزاری همایش‌ها سبک زندگی تغییر پیدا نمی‌کند مگر اینکه مساجد در این امور وارد شوند، بیان کرد: مساجد خواستگاه انقلاب اسلامی است. وی با اشاره به اینکه قبل از پیروزی انقلاب سلامی روحانیت و دین از بین برده شده بود، گفت: در کنترل قدرت سیاسی اجتماع، مساجد نقش اساسی را ایفا می‌کند. نماینده ولی‌فقیه در البرز با بیان اینکه امام مسجد باید با مسائل روز جامعه و مشکلات نسل جوان به خوبی آشنا باشد، گفت: مسجد در یک محله حکم قلب آن منطقه را ایفا می‌کند که مردم با حضور خود در مساجد و جذب معارف دینی و الهی همچون خون حیات به جامعه می‌بخشند. وی با اشاره به اینکه اگر امام مسجد کار خود را به خوبی انجام دهد حکم ریه جامعه را پیدا می‌‌کند، اظهار داشت: اگر امامان مساجد در جایگاه خود قرار داشته باشند شهرها آباد می‌شود. وی با اشاره به فرمایش امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه " ما انقلاب کردیم که مسجدها زنده شود" ، اظهار داشت: متاسفانه در برخی از مساجد واقع در سطح استان امور به دست هیئت امنا بوده و امام مسجد هیچ حقی در اداره مسجد ندارد که این امر باید مورد بررسی قرار گرفته و برطرف شود. آیت‌الله حسینی همدانی با تاکید بر اینکه مسائل ورزش و بحث رفاهی ائمه جماعات باید مورد بررسی قرار گیرد و رسیدگی شود، بیان کرد: امام مسجد باید حضور فعال در مسجد داشته باشد به نحوی که مردم در جریان زمان حضور وی باشند. امام جمعه کرج با اشاره به اینکه امامان مساجد باید استعداد جوانان و خانواده شهدای منطقه خود را به خوبی بشناسند، گفت: ائمه جماعات باید نسبت به پوشش خود دقت نظر را داشته و انتقادپذیر باشند. نماینده ولی‌فقیه در البرز با بیان اینکه امام جماعتی که برای مردم حرف نزد عادل نیست، اظهار داشت: به سبب کم شدن مطالعات مردمی اغلب اقشار مختلف جامعه دین را از رفتار علما و روحانیون فرا می‌گیرند به همین سبب باید دقت کافی در همه رفتار خود را داشته باشیم.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.