وب سایت رسمی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان البرز

کرج - میدان توحید - بلوار امام زاده حسن - مصلی کرج

مشخصه بانوان موفق مسجدی چیست؟

  • ۶۵۰
مشخصه بانوان موفق مسجدی چیست؟

یکی از دوستانم از من پرسید چطور می توانی حضرت علی را دوست داشته باشی وقتی تا این حد انسان خشنی بود و مدام در جنگ ها انسان های دیگر را می کشت؟ به او گفتم می دانی حضرت علی(ع) هر سال وقتی اولین باران سال می‌بارید زیر باران می رفت و آنقدر زیر باران می ماند تا تمام صوت و مو و لباسش خیس می شد؛ او چنین انسان لطیفی بود. می دانی حضرت علی(ع) همبازی بچه‌ها بود و چه در جوانی چه در سن پیری با بچه ها بازی می‌کرد؟ گفت چطور ممکن است یک نفر در این حد خشن و در عین حال مهربان باشد؟ پاسخ دادم اگر واقعاً می‌خواهی بدانی کتاب جاذبه و دافعه حضرت علی نوشته مطهری را بخوان و اگر می خواهی بیشتر بدانی کتاب انسان کامل مطهری را بخوان. آنوقت می‌فهمی انسان کامل، یعنی همان موجودی که اشرف مخلوقات قرار است بشود، انسانی است که در تمام صفات انسانی خود را به حد اعلی رسانده باشد.  

 

یعنی درست و به جا محبت کند، خشمگین شود، در معنویت نماز غرق شود چنان که تیر از پایش بکشند اما متوجه نشود و همان انسان بر سر همان نماز، نیاز نیازمندی را احساس کند و نیازش را برآورده کند. همان انسان نیز در جنگ بی نهایت شجاع باشد. انسان کامل یعنی انسانی که نه تنها با انسان ها بلکه با همه موجودات عالم مهربان باشد اما وقتی حقی از کسی زائل شد با تمام وجود برای احقاق حق تلاش کند و همانقدر که در مقابل ظالم نیرومندترین است در مقابل مظلوم مهربان ترین باشد.  

 

بعد از این پرسش و پاسخ با خودم فکر کردم مردم ما چه قدر در خصوص رفتار و سیره حضرت رسول(ص) اطلاعات دارند آیا مثلاً می دانند پیامبر‌(ص) در راه مسجد با بچه ها بازی می کرد تا آنها را به مسجد دعوت کند و در مسجد برای انها مسابقه برگزار می کرد و به آنها انجیر و خرما و حتی بزغاله هدیه می داد و طولانی یا کوتاه بودن نمازش را بچه هایی تعیین می کردند که در مسجد در حال بازی بودند؟ حال این رفتار را با رفتار مدعیانی مقایسه کنید که فکر می کنند خدا خانه خودش را به آنها داده و صاحب خانه شده اند!  

 

یا مثلاً مردم ما می دانند حضرت فاطمه(س) یک مدیر موفق بودند و صدها نفر تحت مدیریت ایشان یکی از بزرگ ترین باغ های آن زمان را اداره می کرده و محصولات را به نقاط مختلف صادر می کردند؟ یا می دانند سخنرانی حضرت فاطمه با عنوان خطبه فدکیه به حدی از بلاغت و قدرت استدلال برخوردار است که هیچ کس نتوانست بر استدلال قوی این سخنان خدشه ای وارد کند؟ بانوان الگوی موفق می خواهند؟ کجا و چه کسی باید این الگو را به آنها معرفی کند؟  

 

یا مثلاً مردم ما می دانند امام حسن(ع) تاجری بسیار موفق بودند و در طول عمر خود دو بار تمام اموال و دارایى خود را در راه خدا خرج کرده و سه بار ثروت خود را به دو نیم تقسیم کرده و نصف آن را براى خود نگهداشت و نصف دیگر را در راه خدا بخشیده اند. یا می دانند امام حسین(ع) به حدی ثروتمند بودند که زمین کربلا را خریده و وقف شیعیانشان کرده اند.  

 

به راستی از دین خدا، کتاب خدا، رسول خدا و عزیزترین بندگان خدا چه قدر می دانیم؟ مگر نه اینکه مسجد باید محلی برای شناساندن همه اینها به ما باشد؟ در پیشرفته ترین کشورهای جهان معاصر مباحثی مطرح می شود که ۱۴ قرن پیش اسلام مطرح کرده اما ما مسلمانان آنها را در جهان و به جهانیان معرفی نکرده ایم. فقط یک جست و جوی کوتاه در اینترنت در خصوص احادیث مربوط به رفتار با حیوانات انجام دهیدشگفت زده خواهید شد از این همه حدیث و این همه تعالی و انسانیت در دفاع از حقوق حیوانات.   

 

می دانید اکنون در کشور امریکا تحقیقات گسترده ای در خصوص سلامت معنوی صورت می گیرد؟ سلامت معنوی یکی از ابعاد سلامت از دیدگاه سازمان جهانی بهداشت شده است. همان مباحثی که قرن ها در اسلام مطرح شده اما زبان روز و بیان روز آن را ما مطرح نکرده ایم. تاکنون در خصوص حفاظت از محیط زیست از نگاه اسلام مطالعه کرده اید؟ یا بهره وری؟ یا روش های غذا خوردن که منجر به سلامت می شود؟ یا پیشگیری از بیماری های روانی ؟

 

مسجد محل گفت وگو در خصوص مباحث روز است. مباحثی که اسلام در خصوص همه آنها حرف برای گفتن دارد. اما آیا قرار است همه این حرف ها را امام جماعت مسجد بداند و یا بتواند تحلیل کند؟ قدر مسلم برای پاسخ دادن به سؤال ها و مطرح کردن نگاه اسلام در خصوص بسیاری از مباحث باید اندیشه ای متعالی در حد شهید مطهری داشت اما می توان با برقراری ارتباط درست و صمیمانه بین امام مسجد و اهالی مسجد همانند قرن های رشد و شکوفایی اسلام حلقه های علمی در مسجد تشکیل داد و به کمک فضای مجازی و امکان دسترسی به بسیار از منابع دست اول مطالب صحیح و ارزشمند اسلامی را بر اساس مسائل روز مطرح کرد

 

کافی است کمی خلاق باشیم!

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.